måndag 28 mars 2011

Here we go again...

Jag är tydligen på skrivhumör nu! (Kan det vara för att jag egentligen ska läsa en ganska lång text om UNESCO tills imorgon..?). Men jag måste ta upp en sak som än en gång har blivit aktuell nu. Idag börjar den nya rättegången mot Johan af Donner, den före detta kommunikationschefen på Röda Korset. Han har erkänt sitt brott (förskingrat flera miljoner från Cancerfonden & Röda Korset) men han har överklagat för att 5 år är ett för långt straff. Detta river upp en massa sår! Inte bara för Röda Korsets ledning utan för alla de som är verksamma i Röda Korset. Då menar jag alla, alla som ger sin tid för att göra något gott.

För några helger sedan så var jag på ett dialogmöte med Röda Kors-kretsar från hela Sydöstra Sverige (som några vet så är jag & några vänner aktiva i Röda Korsets Ungdomsförbund). De äldre damerna som var där berättade att när allt detta uppdagades, hade de fått stå ut med glåpord & utskällningar när de har gått ut för att samla in pengar. Oron för att det ska hända igen nu när rättegången fortsätter var enorm. Blodet kokar i mig när jag tänker på det. Den skadan som den mannen har gjort, inte bara på en organisation utan på andra individer, är enorm. Men, som en klok kvinna på Stockholmskontoret sa: den mannen representerar inte Röda Korset för han går tvärt emot allt som Röda Korset står för & hans handlingar ska ni inte behöva stå till svars för.

Kom ihåg det, för vad alla dessa frivilliga gör är ovärderligt & de förtjänar så mycket mer än att behöva stå till svars för vad en liten man har gjort. 5 år - för mycket? Den mannen borde få livstid på Bangkok Hilton.

4 kommentarer:

  1. Fan va kul att jag skrev om precis samma sak idag, fast mer kortfattat och inte lika sansat! haha

    SvaraRadera
  2. Hoppas tingsrätten skärper straffet för idioten istället. Han borde skämmas och ta sitt straff!

    SvaraRadera
  3. Menade förståss "hovrätten" skärper straffet...

    SvaraRadera
  4. Kan bara hålla med. Lås in och släng bort nyckeln!

    SvaraRadera