lördag 2 oktober 2010

Good night & good luck

Det är ganska ironiskt att jag i gårdagens inlägg nämnde Rahm Emanuel. För att imorse såg jag nyheterna om att han slutar & lämnar det Vita Huset för att istället försöka bli Chicagos borgmästare. Lite tråkigt, jag gillade att ha Emanuel i Washington men jag är i alla fall glad över att han ska fortsätta på den politiska banan.

Chicago har ryktet om sig att vara en stad där korruptionen bland politikerna alltid har varit & är hög. Jag vet inte hur det ser ut med Richard M. Daley, Chicagos nuvarande borgmästare, korruptionsvis menar jag då. Han har varit borgmästare sedan 1989 & har nu beslutat sig för att "sluta". Men han var ganska populär minns jag när jag spenderade ett år i Chicago som utbytesstudent. Jag minns också att under det året (~2006-2007) var Obama omåttligt populär som senator i Chicago, hans hemtrakter.

Vi kan i alla fall hoppas att det kommer gå bra för Emanuel & eftersom att han är en väldigt populär (hatad & älskad av många) & omtalad person så känns det som att hans chanser är ganska stora för att bli borgmästare.

Lite intressanta artiklar ang. ämnet & Rahm Emanuel...
DN
Chicago Tribune
Chicago NOW
Chicago MAG.com

15 kommentarer:

  1. Tror du Emanuel skulle återvända till Chicago om han inte vore helt säker på att utses till borgmästare?

    SvaraRadera
  2. Antagligen inte men you never know what's gonna happen.... ;)

    SvaraRadera
  3. Om du förmodar att han har borgmästarämbetet som i en liten ask, hur kommer sig detta? Finns det några likheter, tror du, med den säkerhet Obama förutspåddes bli USA:s nästa president trots att Obama inte hade så höga opinionssiffror inledningsvis? Känner du till Sequoia Voting Systems?

    SvaraRadera
  4. Jag har inte sagt att han jobbet i en liten ask. jag tror dock att han har en ganska stor chans dock =) Nu har jag faktiskt inget direkt minne av hur opinionssiffrorna såg ut för obama men jag skulle nog vilja säga att han fick mycket uppmärksamhet i media vilket nog gav honom en liten skjuts i valet.
    Menar du företaget som gör röstningsmaskinerna? Kan inte mycket om dem alls.

    SvaraRadera
  5. Nej, jag vet att du inte sade det, men jag påstod det inte heller.

    Massmedias betydelse (och skuld) för Obama bör inte underskattas; de var ju extremt partiska under hela kampanjen. Mörkermannen Obama -- som få visste någonting om -- framställdes som en ny messias; det hela var helt vansinnigt och ytterst motbjudande. Bondfångeri i en skala aldrig tidigare skådad.

    Röstningsmaskinerna som har undanhållits vetenskaplig och oberoende granskning hjälpte fram Obama; valet var i stor utsträckning avgjort innan det ägt rum. Det man inte ville fiffla med datatekniskt tog Obamas stödtrupper som Acorn och andra hand om under själva röstningen med olaga hot och annan kriminell aktivitet. Filmaren Gigi Gaston har dokumenterat detta.

    SvaraRadera
  6. En helt annan sak: Det ligger som ett jättestort notlinjesystem med fem blå linjer tvärs över denna sida. De ligger alltid i nederkanten av skärmen. Har du dem där avsiktligt?

    SvaraRadera
  7. Ja, layouten ska föreställa ett skrivblock men jag tror man bara kan se vad det egentligen föreställer på större skärmar eller nåt.. =)

    SvaraRadera
  8. OK; skrivblock alltså. Du skulle kanske annars kunna lägga dit en g-klav nere till vänster på sidan så fick du en musikalisk anstrykning.

    Jag såg på din profilsida att du studerar på universitet. Hur många av dina studiekamrater (och lärare!) vet om att Obama är en fullständig bluff? Finns det några som inte blev bondfångade för två år sedan eller är där några som senare har tagit reda på hur det förhåller sig med hans presidentlegitimitet?

    SvaraRadera
  9. Hm, well vi diskuterar inte obama så mycket faktiskt så jag kan inte riktigt föra talan för vad mina vänner & lärare tycker.

    Ja, en g-klav skulle vara skoj men mina dataskillz är inte på topp så jag lever utan =)Helst skulle jag vilja ha ett skrivblock med Napoleon Dynamites teckningar & citat på. till exempel porträttet på trisha, "Vote for pedro" & självklart the liger! =D

    SvaraRadera
  10. OK; fast jag är inte så intresserad av vad de tycker om Obama, utan betydligt mer av vad de vet om honom. Studenter och lärare i freds- och utvecklingsarbete borde ju ha ett visst intresse av vilken lirare som sitter i Vita huset och innehar världens mäktigaste presidentpost, eller hur? Skulle du kunna hjälpa mig genom att ställa följande enkla fråga först till dina lärare?: Känner du till att Barack Hussein Obama är olaglig som USA:s president? Du kan säga att det är en märklig person som har kommenterat på din blogg som önskar veta hur insatta freds- och utvecklingsarbetslärare är i amerikansk politik. De svar som godkänns är endast "ja" respektive "nej"; inga invändningar av typen "Obama är laglig" eller "du är tokig som frågar så".

    Napoleon Dynamites var ett häftigt namn; lite som Obama Thermite.

    SvaraRadera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  12. Du får ursäkta Magnus men jag har varken tid, ork & ärligt talat inte så stort intresse av att ta reda på dessa saker. Maila dem vet ja! Mailadresser hittar du här: http://lnu.se/amnen/freds--och-utvecklingsstudier/kontakta-oss
    Jag hoppas du finner vad du söker =)

    Och om du inte har sett Napoleon Dynamite anser jag att du borde göra det. Underhållande & man lär sig schyssta dansmoves. Trevlig filmupplevelse! =D

    SvaraRadera
  13. Trist, Juicepocket, att du inte tog chansen, men tack för adressen; jag ska skriva och fråga dem även om sannolikheten att jag får ett intressant svar eller ens något svar överhuvudtaget är mycket liten. Folk reagerar i allmänhet som du: de stoppar huvudet i sanden och vill helst bara fortsätta bedra sig själva och leva sitt vanliga liv -- en guldsits om man är en narcissistisk maktgalning som Obama, ty den där Johansson i Sverige och ett fåtal andra kommer inte ensamma att kunna utgöra något hot mot den nya världsordningen. "Hahaha," skrattar The long-legged mack daddy, "det är min räddning att folk för det mesta är som Juicepocket."

    SvaraRadera
  14. Ledsen att du känner så Magnus. Här är en video som bevisar Obamas legitimitet: http://www.youtube.com/watch?v=1X2B9zLrsXE

    SvaraRadera
  15. Du har i alla fall humor, Juicy.

    Jag har skrivit till Anders Nilsson. Återkommer här på din blogg när han har svarat. Annyeong!

    SvaraRadera