onsdag 27 januari 2010

Don't they know it's the end of the world

Jag är en mycket lättpåverkad person, det har jag alltid varit. De mest emotionella ögonblick jag kan minnas just nu är ögonblicken där musik har spelat den största rollen av hela emotionaliteten (nej, det är inget riktigt ord men jag hittade nyss på det). Jag minns hur jag kände när pappa spelade "Stairway to Heaven" av Led Zeppelin för mig. Vi satt i bilen, på väg, antingen till Umeå eller Växjö för flera år sedan. & jag kände mig betydelselös för i just det ögonblicket var stycket så mycket större än någonting annat.

Jag minns också när samme käre far spelade Rolling Stones, jag gick på lågstadiet & vi diggade "Anybody seen my baby". Nej, albumet Bridges to Babylon är inte den bästa skivan av Stones men den finns i mitt musikarkiv, i mitt huvud. Jag vet, det låter sjukt.

Skälet till detta musikglorifierande inlägg är filmen The Boat that Rocked, antagligen en av de roligaste musikfilmerna någonsin. Även om den inte är lika välgjord som Almost Famous så är den grym. Kanske för att det är en brittisk film, med en massa bra musik. För er som inte vet vilken film jag pratar om, så handlar den om piratradiostationen Radio Rock. Piratradio är radio som inte var godkända av regeringen (eller vilka det nu var som bestämde) men som sändes från skepp ute på havet. Detta pågick mellan 50-talet & 60- talet. Om ni vill veta mer: Wikipedia det eller varför inte fråga era föräldrar! De minns.. I'm sure.
Radio Rock är alltså en brittisk station som består av en massa män & en lesbisk kvinna & mitt i allt detta kommer Carl som slungas in i denna kaotiska, musikfyllda, drogfyllda, alkoholfyllda, frigjorda livsstil.

Vad jag har gjort ikväll, är att sätta ihop en spellista. Låtarna är bara från The Boat That Rocked. Jag kunde inte hitta en ordentlig spellista för soundtracket (den bestod bara av tribute- band & det går ju inte an) så jag letade upp låtarna själv, bara i dess originella form & en eller annan livespelning. Alla låtar finns inte med, men tro mig, de flesta som finns där kompenserar två eller tre låtar. Så nu ska jag försöka mig på att kopiera spellistan till bloggen.

Jag varnar för vissa meh- låtar men jag garanterar The Kinks, The Who, Rolling Stones, Skeeter Davies, The Yardbirds & Leonard Cohen. Give it a try, mofos!

The Boat That Rocked

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar