torsdag 25 februari 2010

Det gör ont i mina ögon

Temadag Kongo is on it's fuckin' waaaaaay~

Fred- & utvecklingsklassen ska anordna en temadag i skolan. Vi har valt att hålla en dag om Kongo med det sexuella våldet i fokus. Detta innebär att vi ska skaffa föreläsare, hålla i en slags utställning, läsa på om landet & konflikten så att folk kan komma med eventuella frågor &, såklart, marknadsföra allt så att vi får gäster & uppmärksamhet. Jag är med i gruppen som ska skaffa föreläsare & även om det är lite läskigt så tror jag att det kommer bli väldigt kul & ge oss mycket erfarenhet.

Vi hade ett litet möte med gruppen efter dagens föreläsning (om organisationer & kommunikationen) & när jag kom hem satte jag mig framför datorn & googlade. Läs om Kongo & det sexuella våldet i slutet av inlägget! Jag rekommenderar, det är stark läsning men det måste uppmärksammas. Mitt uppdrag blir att ta kontakt med UD & se om de kan bidra med en föreläsare som kanske kan tala om Kongos historia & varför det ser ut som det gör & har gjort under en mycket lång tid.

Nu till en alldeles annan sak: jag fixade layouten på bloggen. Så yey för sterilt vitt [men det är temporärt tills jag hittar något annat]!

Läs DN:s artikel om gynekologen Denis Mukwege & Panzisjukhuset som tar hand om de kvinnliga offren i krigets Kongo Kinshasa här.

Panzisjukhusets hemsida. Läs & inspireras!

En facebook-grupp kommer att skapas om vår temadag i en snar framtid. Gå gärna med & läs lite mer om vårt arbete på Linnéuniversitetet, formerly known as Växjö Universitet... :D

1 kommentar:

  1. Efter detta inlägg funderar jag på omplacering till marknadsföring ;P

    SvaraRadera