söndag 20 december 2009

American Doll Posse

Jag har kommit hem efter en lång dag fylld med glögg & pepparkakor: glöggfest i Hägernär & lilla julafton i stan. Jag var the designated driver ikväll, som vanligt. Min käre far sa på vägen hem: "Det är så bra att du har körkort nu, Sofie. Väldigt bekvämt, att ha dig som personlig chaufför. Kan skjutsa oss överallt". Funkar för mig med, jag gillar att köra bil & jag kan gärna avstå från alkohol så it's a win-win sitauation! :D

Jag lyssnar på Tori Amos album "American Doll Posse" (2007). Har bara hunnit igenom tre låtar så jag kan inte riktigt säga om den är bra, men jag gillar "Bouncing off clouds". Hon äger fortfarande på att sjunga & det känns som att hon har gått tillbaka till sin lite crazy sångstil som hon hade under av 90-talet (hör "Under The Pink" & "Boys for Pele").



När jag ändå är inne på chill pianomusik skulle jag vilja tillkännage att jag äntligen har börjat lyssna på Regina Spektor (jag vet, jag är lite laaate). En del låtar är verkligen grymt bra! Hade hennes album "Begin to Hope" i lurarna på vägen hem till Växjö för några veckor sedan. Musiken passade så himla bra med att titta ut genom bussfönstren & se på de vackra landskapen som finns mellan Växjö & Stockholm. Det är liksom så idylliskt på nåt sätt, även de smutsiga & Sovjet- liknande industrianläggningarna vid Linköping passade till Spektor.

Om ni gillar lite dekadent fransk jazzcafé med cigg & rödvin så kan jag rekommendera Nouvelle Vague. Urskönt franskt band som har spelat in många covers på en massa sköna låtar från band som The Undertones, PiL, The Clash, The Sex Pistols & Blondie. Nouvelle Vague gör dem till skön jazz med mjuka stämmor (tjejen som sjunger har en sån himla sensuell & mysig röst!) & lite halvt svängiga. Lyssna gärna på "Too drunk to fuck", "Teenage Kicks", "This is not a love song", "Friday Night Saturday Morning" & "LaLaLa" (feat. Julie Delpy, regissören & skådespelare i b la 2 Days in Paris).



Jag hade tänkt skriva lite om den sjukt orealistiska rean som försiggår på NK just nu men jag orkar inte skriva ner detaljer. Jag säger dock bara: Vivienne Westwood- kjol - 500 riksdaler. CrAzY tImEs!!!11 Dock finns det bara i storlekarna 44 & uppåt... -_- But still!

Bai~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar